MamaMarketing is een klein bedrijf dat geleid wordt door twee mama’s. Het doel is webwinkels helpen met hun marketing en communicatie.

Veel webwinkels hebben als doelgroep mama’s. Hoe logisch is het dan om als twee mama’s die webwinkels willen helpen een bedrijf te starten dat mamamarketing heet. Mamamarketing helpt webwinkels met hoe marketing te bedrijven. Ze stellen zich als coach op. En dat doen ze bijzonder Social.

Als webwinkel maar als ondernemer in het algemeen heb je een grote uitdaging. Hoe krijg ik klanten in mijn online shop? Niet door producten te verkopen maar jezelf. Authenticiteit, vindbaarheid, herkenbaarheid horen hier allemaal bij. Maar bovenal, ga het gesprek aan. Mama Marketing doet dit op een manier die ik Social Sales noem.

Social Sales is een manier van verkopen waar bij niet het product gepushed wordt, maar waar je je expertise en partnership toont door kennis en ervaring te delen met potentiële relaties en klanten. Maak jezelf relevant voor die mensen die het nodig hebben. Dan komen de klanten vanzelf naar je toe. Bij MamaMarketing doen ze dat heel goed. Zo goed dat het mij opviel. Hierdoor besloot ik een rapport te maken met OBI4wan over de online activiteit van Mamamarketing en dit te bespreken met MamaMarketing.

Mamamarketing afspraak mister Social

 

Aldus geschiede en begin dit jaar heb ik gesproken met Diana van Ewijk. Eén van de initiatiefnemers van Mamamarketing. Ik was onder de indruk van hoe Diana met name het constante gesprek voert met mensen. “Dat zal wel een bak tijd kosten” was mijn vraag. „Nee hoor, eens per week zetten we content klaar die we willen delen en de directe communicatie kost ongeveer een half uurtje per dag” aldus Diana.

Het resultaat van het consequent praten met mensen is dat er veel gesprekken op gang komen zoals uit onderstaande blijkt. Het aantal mentions is veel hoger dat het aantal berichten dat Mamamarketing zelf uitstuurt, dit laat zien dat veel mensen wat te vragen of te zeggen hebben tegen Mamamarketing als reactie op de content die wordt gedeeld.

grafiek-16-06-2014_09_17-2

 

Nu zegt dit natuurlijk niet alles. Het zegt minder over de relevantie van de content die gedeeld wordt. Maar de volgende analyse toont een genuanceerder beeld. Daar zien we dat op het moment dat er content gedeeld wordt, er meerdere gesprekken starten. Als de oranje lijn van MamaMarketing stijgt, stijgt de lijn van de @mentions exponentieel.  Er wordt op gereageerd omdat de content relevant is voor de doelgroep.

grafiek-16-06-2014_09_17

 

Wat opvalt is dat MamaMarketing er bewust voor kiest zichzelf op deze manier te presenteren. Niet helemaal onlogisch natuurlijk gezien hun doelgroep maar het sleutelwoord is het wel „Bewust”.

Social Sales doe je niet zomaar, het is een bewuste keuze. Het is een manier om je als bedrijf en vooral als de mens achter het bedrijf te presenteren én aanwezig te zijn voor iedereen die interesse heeft of geïnteresseerd kan worden. MamaMarketing is aanwezig op die momenten dat de klant ook aanwezig is.

Ze zijn gefocust op hun manier van aanpak en gaan daar bewust mee om. Kies je doelgroep, realiseer nieuwe volgers door alleen content te delen die voor die doelgroep relevant is en ga het gesprek aan. Zorg ook dat je content relevant blijft voor je bestaande volgers. Die relevantie blijkt uit de wat we eerder hebben gezien, maar wat ook opvalt is dat MamaMarketing op hetzelfde moment aanwezig als de gesprekspartners.

Deze grafiek laat zien op welke momenten van de dag het gesprek richting MamaMarketing gaande is.

grafiek-16-06-2014_09_16

 

Hier zien we de samenvatting van wanneer MamaMarketing zelf berichten stuurt.

grafiek-16-06-2014_09_16-2

 

Hier is duidelijk te zien dat MamaMarketing op dezelfde momenten aanwezig is als de gesprekspartners. Met andere woorden: Mamamarketing zet de doelgroep aan om te converseren naar aanleiding van content.

Er zit ook een andere gedachte achter: In de online social media wereld komt de informatie zo ontzettend snel voorbij dat het haast geluk lijkt als je daadwerkelijk een doelgroep bereikt waarvoor de content bedoelt is. Die geluksfactor is uit te schakelen door voordat je content deelt te analyseren wanneer je doelgroep online is. Na deze analyse deel je gericht, relevante informatie met bovenstaande conversaties én conversie tot gevolg.

SocialSales is niet moeilijk. Maar het vergt keuzes en focus. En ja, het kost tijd, net als elke vorm van communicatie. Wanneer je er goed over nadenkt werkt het efficiënt en effectief zoals MamaMarketing laat zien. Op de juiste momenten aanwezig zijn en content delen die voor de doelgroep relevant is zijn sleutelfactoren voor succes om een goed online gesprek te voeren en om je conversie te verhogen.

Mooi werk van Diana en collega van Mamamarketing!

Bronnen:
Diana van Ewijk – Eigenaar MamaMarketing
Social Media monitor – OBI4wan
Analyse – SocialSales.eu / Marco Diks